top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

לנסח ערכים, למצוא חופש


ערכים אישיים הם כמו מצפן. כמו שמצפן נותן כיוון ומשאיר אותנו בדרך שבחרנו בטיול שיצאנו אליו, הערכים שלנו עושים את אותו דבר בדרך שלנו בחיים.

אנחנו מנסחים אותם בשביל לדעת מה הכיוון שאליו אנחנו רוצים ללכת, ואנחנו משתמשים בהם בהמשך הדרך כדי לראות אם אנחנו במסלול הנכון.

בסרטון הבא אני מדבר על ערכים, למה חשוב לנסח ערכים ואיך הם יכולים לכוון שינויים אמיתיים בחיים:


אז כשאתם פועלים על ערך, זה כמו לנוע לכיוון מערב. לא משנה כמה מערבה אתם ממשיכים, אתם בחיים לא תגיעו לשם; יש תמיד עוד לאן להגיע.

זה מאוד שונה מיעדים. יעדים הם כמו הדברים שאנחנו מנסים להגיע אליהם בטיול: הם כמו אתרים שאתם רוצים לראות או ההרים שאתם רוצים לטפס עליהם, בזמן שאתם מטיילים לכיוון מערב.

חשוב לקבוע לעצמנו יעדים, כדי שנדע שאנחנו מגיעים לאנשהו; אבל אם לא נדע מה הכיוון אליו אנחנו בכלל הולכים, נוכל גם לקבוע, וככה להגיע, ליעדים שהם לאו דווקא במסלול שאנחנו בוחרים ללכת בו.

אז איך מבהירים ערכים?

הערכים שלנו הם שלנו בלבד, ואנחנו אלו שבוחרים בהם. לכן העבודה של חשיפה, הבהרה וניסוח הערכים שלנו זה תהליך (מתמשך) של גילוי עצמי.

יכול להיות שחשבנו בהתחלה שהערכים שלנו הם מסויימים, אבל אז נגלה שזה בעצם הערכים של ההורים או של התרבות שלנו – ושחלקים מסויימים בתוכנו מחזיקים את הערכים האלו, אבל חלקים אחרים ממש לא.

בכל מקרה, מתחילים במשהו וממשיכים לשאול, להבהיר ולנסח מחדש. זה תהליך.


1. לשם ההתחלה, תרשמו את כל הערכים שאליהם אתם מתחברים. ממש אל תסננו בהתחלה;

חמלה יכולה להיות ערך. אהבה יכולה להיות ערך. גם מצוינות, או אותנטיות.

אבל (וזה אבל חשוב,) זה לא כזה משנה איזה ערכים אני יכול להגיד לכם שיש באופן כללי. מה שחשוב הוא מה הערכים שלכם. מה הדברים שחשובים לכם.

ככה שלא משנה איזה ערכים יהיו ברשימה שבלינק, יכול להיות שהערך שמתאים לכם לא יהיה שם – אתם צריכים למצוא בדיוק את מה שמתאים לכם.

אז תעופו על זה. תהיו יצירתיים.


 

2. מתוך הרשימה הארוכה שרשמתם לעצמכם, ביחרו לכם חמישה ערכים שהם באמת הכי חשובים לכם.

אתם יכולים להתמקד בתחום אחד בחיים שלכם, ואיזה ערכים מכוונים אתכם שם: כמו מערכות יחסים, קריירה, לימודים או פנאי. הערכים שמובילים אתכם בלימודים יהיו אולי אחרים מאלו שמובילים אתכם במערכות יחסים.

יש ערכים אבל שנמצאים בכל מה שאתם עושים. ערכים שהם פשוט המצפן הפנימי שלכם בצורה הכי עמוקה.

אז בשביל להתחיל, כדאי פשוט לבחור חמישה ערכים בסיסיים, כאלו שאתם רוצים ליישם בכל תחום בחיים שלכם.


 

3. אחרי שהגעתם לרשימה של החמישייה שלכם, מתחיל החלק המעניין: כשאתם מסתכלים על השבוע שלכם, כמה מהפעולות שאתם עושים בחיים שלכם מקיימות את אותם ערכים שחשובים לכם ברמה האישית?

כאן דרושה כנות עצמית. כזאת שיכולה להסתכל ולראות בדיוק איזה דברים אתם יכולים לעשות על מנת ללכת יותר ויותר לכיוון החיים שאתם רוצים לחיות.


 

*כוכבית חשובה:

אם אתם נמצאים במשבר גדול, או במקום בחיים שבו המחשבות והרגשות שלכם מבלבלים אתכם מאוד, יכול להיות שסעיף 3 יהיה קשה כרגע ליישם.

במצבים כאלו כדאי לבקש עזרה, ולתת זמן ללמוד איך להתנהל עם המחשבות והרגשות הקשים.


 

זהו חברות וחברים,

ניסוח ערכים זה ניסוח כיוון, וההתחייבות לאותו כיוון מאפשרת חופש.

אז שיהיו לכולנו ימים עצומים של חופש אמיתי, מימוש עצמי ואהבה.

שלכם,

אהוד


מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page