top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

איך מתמודדים עם מצבים מפחידים?


רציתם לפעול בצורה מסויימת, אבל אז החרדה עלתה, הראש התחיל לספר לכם כמה שאתם לא בסדר, הגוף הגיב בצורות שאתם שונאים, והכל השתבש.

דיברתי כבר פה מה זה בדיוק חרדה, אבל אחרי שמבינים אותה - איך אפשר לתכנן ולהתכונן למצבים מאיימים כך שתוכלו לפעול בצורה שמתאימה לכם?

אחד מהדברים המאתגרים ביותר בעבודה עם חרדה הוא היציאה לפעולה במקומות שיכולים לייצר חרדה. ראיון עבודה, דייט ראשון, מפגש חברתי גדול, ארוחה משפחתית מורחבת או ישיבה לעבודה סמינריונית יכולים להיות טריגרים למחשבות טורדניות של חרדה.

עם זאת, ויתור על הדברים האלו לא רק שבסופו של דבר מגביר את החרדה, אלא גם מרחיק אותנו מהדברים שבאמת חשובים לנו.

כדי לעזור לעצמנו לפעול לכיוונים שחשובים לנו, חשוב ליצור תוכנית פעולה מבוססת מטרות שעליה נוכל להסתמך ולהתחייב אליה, כשהמחשבות והרגשות הקשים יופיעו (כי הם כנראה יופיעו..). הנה כמה צעדים לבנייה של תוכנית כזו:

מטרות צריכות להיות:

  • ספציפיות – זה לא משהו אמורפי כמו ״אני רוצה לצאת יותר עם חברים״. זה ״אני רוצה לצאת עם רותי ביום שישי הבא״. הספציפיות עוזרת לנו לדעת אם עשינו את הפעולה או לא, ומכינה אותנו לדברים שאנחנו צריכים להתמודד איתם באותו זמן.

  • משמעותיות – אם אתם רוצים לצאת עם רותי, אל תזמינו את טל במקומה. תראו שהפעולה שאתם מתכננים משמעותית לכם בצורה אישית. לא משמעותית לאמא שלכם, וגם לא לבוס שלכם. לכם.

  • מותאמות – יכול להיות שיציאה עם רותי לסופ״ש במדבר היא קצת גדולה עליכם כרגע? תראו איך אתם בונים את עצמכם לצעד הקטן הבא. אין צורך לייצר תוכניות גדולות רק בשביל לא לעשות אותם אחר כך.

  • ריאליות – שאלה פשוטה שאני אוהב לשאול את עצמי לפני הצבת מטרות ספציפיות: מ1 עד 10, מה הסיכוי שתעשה את המשימה הזאת? אם התשובה שלי היא מתחת ל7, כדאי לשנות משהו ביעד.

  • בעלות טווח זמנים – ממש חשוב. אתם יודעים מתי זה מתחיל, מתי זה נגמר ואיפה זה בדיוק נמצא. משהו שאפשר לשים ביותן ולסמן בדיוק מה השעות שבהן עושים את זה.


הכנה זו הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם שינוי

התמודדות עם מחשבות

כמעט תמיד כשמתחילים להציב מטרות חדשות, המחשבות המפחידות ישר מתעוררות ומספרות את הסיפורים הכי טובים כדי לשכנע אתכם לא ללכת ולעשות את מה שרציתם מכלתחילה: ״אתה יודע מה, בעצם לא באמת רצית ללכת למסיבה הזאת..״, ״מה את צריכה את ראיון העבודה הזה? את לא מתאימה לעבודה הזאת בכל מקרה..״, או ״תראי את כל האנשים האלו שהולכים לשיעור הזה.. את לא רוצה להיות כמוהם!״..

זה מאוד טבעי שהראש יתגייס עכשיו וינסה להחזיר אתכם למקום הבטוח שאותו הוא מכיר ויודע. ככה הראש שלנו עובד: הוא מחפש את אזורי הנוחות שלו. חשוב לדעת איך לעבוד עם מחשבות, כי אחרת נתקעים באותו מקום.


הצעד הקטנטן ביותר?

להקדיש זמן לבחירת מטרות קטנטנות היא חשובה ביותר. הרבה פעמים אנשים מתרכזים במטרות לטווח הארוך, ואז הם מפסיקים לחיות בכאן ובעכשיו. בקלות הם נשאבים לחשיבה ״ברגע שאשיג את המטרה הזאת, אהיה שמח״. הם כמובן אולי לא ישיגו את המטרה הזאת, ואולי זה יקח להם הרבה יותר זמן ממה שהם חשבו, או שאולי זה לא יעשה אותם שמחים אפילו אם ישיגו אותה.

לחיות על פי הערכים שלנו זה תהליך שלא נגמר. כל צעד קטנטן שניקח לכיוונם, הוא משמעותי וחשוב כחלק מאותו מסע – מסע של בניית חיים משמעותיים, מלאים ועשירים, כאלו שאתם באמת רוצים וכאלו שלא מונעים על ידי הפחדים שלכם, אלא על ידי הערכים שלכם.

נשמע לכם טוב? אז יאללה, מזמין אתכם לעשות צעד ולהתחיל ללכת לכיוון חיים כאלה. זה שווה את זה.


מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page