top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

סכמה תרפיה: לשנות דברים מהיסוד

סכמה תרפיה היא שיטת טיפול שנוצרה מהצורך להיענות למצבים ריגשיים ונפשיים מורכבים שקשורים הרבה פעמים בקושי ליצור קשרים יציבים ולבסס תחושת בטחון בחיים. זאת שיטה שלוקחת את כל הטוב שיש מהעולמות ה(מאוד) שונים בטיפול הריגשי - הקירבה והבטחון שנוצרים בטיפול דינאמי והשיטתיות והיעילות שיש בטיפול קוגניטיבי התנהגותי - ומשלבת אותם לכדי תהליך טיפולי שמשנה דברים ממש מהיסוד.

טיפול דינאמי או טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

יש הרבה סיכוי שאם התעניינת לגבי טיפול, נתקלת בסבך של ההמלצות הסותרות שמפרידות בין טיפול דינאמי לבין טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. ההפרדה הזאת באמת שייכת לעולם טיפולי ישן יותר (במאמר הזה אסביר לעומק למה) - אבל עדיין, חשוב להבין את ההבדלים הגדולים בין שתי הגישות האלו.

טיפול דינאמי הוא פיתוח של הפסיכואנליזה שהמציא פרויד. הטיפול הדינאמי מתעסק ברבדים השונים של הנפש ומכיר בזה שיש דברים שקורים לנו שנמצאים מתחת למודעות שלנו. המטרה בטיפול דינאמי זה ליצור תנועה בין הדברים שנמצאים מתחת למודעות לבין הדברים שנמצאים בתוך המודעות שלנו.

בתהליך הזה הקשר הטיפולי הוא מאוד חשוב, פשוט כי בתוכו קורים כל מיני דפוסים שקורים בקשרים אחרים שאולי נמצאים מתחת למודעות. כשהדפוסים האלו משתחזרים, וכשיש קשר טיפולי מספיק בטוח כדי להתבונן בזה, אפשר ביחד להבין את המקור שלהם ומתוך המקום המודע הזה - ליצור חוויה חדשה ומרפאת.

לעומת זאת, בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, במקום להתעסק בלא מודע, ההתבוננות היא מלכתחילה על מה שאפשר לראות ולמדוד: כלומר ההתנהגות. וההתנהגות שהכי קרובה אלינו, שקורית כל הזמן - היא המחשבות שלנו.


בתהליכי טיפול קוגניטיביים התנהגותיים עובדים על מנת לשנות את דפוסי המחשבה והפעולה: שינוי מחשבתי מאפשר שינוי התנהגותי וככה שינוי יסודי של החוויה שלנו. תהליכי טיפול כאלו הם מאוד מאורגנים, עם מטרות ברורות ועם יכולת למדוד שינויים בצורה מאוד בהירה: ברגע שיש שינוי בהתנהגות, הטיפול מצליח.

סכמה תרפיה היא שיטת טיפול שנוצרה מהצורך להיענות למצבים ריגשיים ונפשיים מורכבים

הקרע שנוצר בין שני ענפי הטיפול האלו התבסס בעיקר על תפיסה שונה של מה זה שינוי ואיך אפשר לקדם שינוי מיטיב בחיים של א-נשים.

הביקורת על הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא על כך שהשינוי ההתנהגותי לא באמת נוגע לחוויה הריגשית והאישית של האדם ולכן לא באמת מחזיק מעמד; ולעומת זאת הביקורת על הגישה הדינאמית בעיקרה אומרת שטיפולים פסיכודינאמיים יכולים לקחת שנים על גבי שנים, מתעסקים בהמון דברים עמומים, ואין דרך למדוד באמת את השינויים שקורים בעקבות הטיפול.

תכלס, שתי הביקורות מוצדקות.


סכמה תרפיה: שילוב בין הגישות השונות

כחוקר תנועה, מתרגל מדיטציה וכרקדן למדתי, ממש על הבשר שלי, איך שינוי תנועה פיזית, שממש אפשר לראות ולהרגיש אותה, משנה תפיסות בתוכי, לגבי עצמי ולגבי העולם. במובן מסויים, מחקר תנועתי הוא מחקר התנהגותי. לעומת זאת, כמטפל, התחנכתי על ברכי התיאוריה הדינאמית וחוויתי - גם כמטופל וגם כמטפל - את העומק העצום של צלילה לתוך המרחבים של המודע והלא מודע ביחד עם עוד אדם.

חיפשתי דרך לשלב בין שתי הגישות האלו.


כשגיליתי את סכמה תרפיה, הגישה המדוייקת, העשירה, שמשלבת בחוכמה טיפול דינאמי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי, זאת שמוכיחה את עצמה שוב ושוב במקרים של קשיים פנימיים מורכבים שקשורים לאמון, קשר, בטחון וטראומה - ידעתי שמצאתי את מה שחיפשתי.


סכמה תרפיה (Schema Therapy) היא שיטת טיפול חדשנית שהתפתחה לטיפול אינטגרטיבי ייחודי שמותאם לכל קשת הפרעות האישיות ולקשיים רגשיים ובין-אישיים מתמשכים.

השיטה פותחה על-ידי דר' ג'פרי יאנג, ואחרי שבשנים האחרונות זכתה לתיקוף מחקרי מרשים בכל הנוגע ליעילותה הרבה בטיפול בהפרעות אישיות קשות, היא מעוררת המון עניין בקהילה הטיפולית.

הנה ג׳פרי יאנג מדבר על סכמה תרפיה:

מה עומד מאחורי סכמה תרפיה?

על פי סכמה תרפיה, יש לכל בני האדם צרכים רגשיים מרכזיים ומשותפים (לדוגמא - צורך בביטחון, אישור, אוטונומיה, גבולות מציאותיים וכדומה). כשהצרכים האלו לא מסופקים או כשהם מסופקים בצורה לא טובה, אנחנו לומדים שזאת המציאות. השיעורים האלו מתממשים בחיים שלנו דרך תבניות פנימיות של מחשבות, רגשות, תמונות, זיכרונות ותחושות גוף מהעבר שמתעוררות בחיים הנוכחיים שלנו.

התבניות האלו, הסכמות האלו, ממשיכות לכוון ולהנחות אותנו בתפיסה שלנו ובהתנהלות בעולם - על אף שיכול להיות שהן כבר לא מתאימות למציאות שאנחנו נמצאים בה כרגע.

בסכמה תרפיה לומדים לזהות את חלקי העצמי האלו ואת התנועה בינהם, להבין אותם יחד בתוך קשר טיפולי קרוב ומכיל, ולשנות אותם ככה שתתאפשר צמיחה מחוץ לשיעורים העתיקים שנלמדו.

כשמשהו קורה במציאות שלנו שמתאים למה שהסכמה למדה בעבר, היא יכולה להדלק. כשזה קורה, זה כאילו אנחנו נעשים הילדים שהיינו כשהסכמה הזאת נוצרה: מרגישים את אותן עוצמות ריגשיות ומגיבים בדרכים שלמדנו בעבר.

זה ממש חלקים מסויימים בתוכנו שפתאום מופעלים ומחזיקים את ההגה של המציאות והתודעה שלנו.

כשמגיעים מהיסטוריה קשה יותר, שכוללת הזנחה, התעללות או אלימות, המעברים בין החלקים השונים יכולים להיות מאוד חדים ומהירים, לפעמים בלי שתהיה תחושה ממשית שזה קורה: פתאום כעס מאוד גדול עולה ואפשר להתפרץ על מישהו שתכלס מאוד אוהבים, או אולי כל המערכת הריגשית נסגרת בבת אחת בגלל אמירה אומללה ואי אפשר לדבר או להיות ליד אנשים.


הדברים האלו קורים בלי שליטה, והרבה פעמים משאירים אחריהם הרבה בלגן, אשמה ובושה.

הסבל הגדול מהקיצוניות של המעברים, יוצר תחושות חיים של תקיעות, נפילות לדכאון, ערך עצמי נמוך וחרדות חברתיות. בסכמה תרפיה לומדים לזהות את חלקי העצמי האלו ואת התנועה בינהם, להבין אותם יחד בתוך קשר טיפולי קרוב ומכיל - ולשנות אותם.

זה ממש חלקים מסויימים בתוכנו שפתאום מופעלים ומחזיקים את ההגה של המציאות והתודעה שלנו.

כשנפגשתי עם סכמה תרפיה לראשונה, מעבר לשילוב היפה בין שתי הגישות הטיפוליות, הופתעתי מההבטחה שלה: היא הבטיחה פתרון למצבים ריגשיים ואישיותיים מאוד קשים. פתרון עמוק, מקיף, ושלא מתבייש להגיד שהוא מרפא.


אחרי לימודי עומק של השיטה, התוצאות לא איחרו לבוא.


קודם כל, התהליכים הטיפוליים בסכמה תרפיה תמיד בשקיפות מוחלטת בין המטופל-ת לביני, מסודרים, ותמיד בהסכמה מלאה לאן נכנסים יחד. בכל שלב בתהליך, אנחנו משתמשים במגוון עצום של כלים טיפוליים: מדפי עבודה עד למדיטציה, מהתבוננות על הקשר הטיפולי ועד לקשר יומיומי בין הטיפולים. כל הכלים האלו הם חלק ממערכת שלמה שיש לה מטרה וכיוון.


הדבר הזה מאוד חשוב, במיוחד במצבים שבהם יש תחושה שהרגשות מאוד חזקים, ושכל הזמן דברים קורים שאין שליטה עליהם.


דווקא במצבים בהם כל טיפול אפשרי אחר לא צלח, בעיקר בגלל שלא הצליח להיווצר קשר טיפולי יציב של ביטחון ואמון, בתהליכים של סכמה תרפיה נוצרת אפשרות להתקרב בצורה הרבה יותר בטוחה, ליצור הבנה עמוקה של איזה כוחות נמצאים בחיים ובקשר ומנגד לגשת לקשיים שקיימים בדיוק מירבי.


כשהצרכים האלו לא מסופקים או כשהם מסופקים בצורה לא טובה, אנחנו לומדים שזאת המציאות. השיעורים האלו מתממשים בחיים שלנו דרך תבניות פנימיות של מחשבות, רגשות, תמונות, זיכרונות ותחושות גוף מהעבר שמתעוררות בחיים הנוכחיים שלנו

על אף שסכמה תרפיה מיועדת לא-נשים עם קשיי חיים משמעותיים, בגלל העומק והחוכמה של השיטה הזאת, אני מוצא את עצמי משתמש באלמנטים ממנה כמעט בכל תהליך טיפולי: בין אם דרך ההכרה בחלקי העצמי השונים שכולנו מורכבים מהם, ובין אם דרך השקיפות הגדולה והשותפות שיש עם המטופל-ת בתכנון והבנת התהליך הטיפולי.


לסיכום, סכמה תרפיה מתאימה לא-נשים שמתמודדים עם מצבים ריגשיים קיצוניים, כאלו שמקשים עליהם ליצור מערכות יחסים יציבות עם עצמם ועם אחרים.


זה תהליך עומק שמיועד לא-נשים שרוצים לעשות שינוי אמיתי ויסודי בצורת החיים שלהם ולהפטר מחוויות ומתחושות שליוו אותם אולי כבר כל החיים. זה תהליך מבוסס מחקר ומוכח ביעילות שלו, שמייצר מסביבו קהילת מטפלות ומטפלים די גדולה (ובישראל במיוחד), ושבעצמי כבר קרוב לחמש שנים אני רואה עד כמה הוא מיטיב ויעיל בכל כך הרבה מצבים מאתגרים.


להתחלת תהליך טיפולי, לעוד שאלות בעניין או כדי לראות איך ואם מתאים לעבוד יחד אפשר ליצור איתי קשר פה.


בשמחה ובאהבה, אהוד


מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page