top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

להרגיש בגוף


מכירים את רגעי ה״אההההה״ האלו, כשמבינים משהו שבעצם היה שם כל הזמן? לפני משהו כמו 18 שנים, במהלך לימודי תנועה, היה לי רגע אחד כזה: למדתי שרגשות הם חוויות גופניות.

דבילי? אולי. אבל זה בטוח משהו חשוב לדבר עליו.


איך זה עובד בדיוק?

כשרגש מתעורר במוח שלנו, הוא שולח סדרת תגובות לשאר המוח והגוף. בצורה גופנית, כל רגש מכיל סדרת תגובות מאוד ספציפיות שיוצרות שינויים פיזיולוגיים שמכינים אותנו לפעולה. דרך תשומת לב אל הגוף, אנחנו יכולים לחוש את השינויים האלו, עוד לפני שאנחנו מגיבים בצורה אוטומאטית.

לדוגמא, כשאני עצוב, הגוף שלי מרגיש כבד, כאילו יש עליו משקל כבד. כשאני חווה בושה, הגוף שלי מרגיש כאילו הוא מתכווץ ומתכנס פנימה. כשאני מתרגש, הגוף שלי מתמלא באנרגיה.

כל רגש הוא גופני, וכל אחד מרגיש שונה מבפנים. כשלראשונה נחשפתי לזה, קלטתי שבית הספר שלי פספס משהו מאוד חשוב: הוא היה עסוק בללמד אותי דברים לא נכונים (גם על זה כתבתי).

שתי שפות שונות

בכל מקרה, עכשיו, אחרי קצת למידה ותרגול, אני מודע לכך שהמוח והגוף שלי מתקשרים בשתי שפות שונות. שפה אחת היא זאת של המחשבות, שמדברת במילים. השניה היא שפה של חוויה ריגשית שמדברת דרך תחושות גופניות.

הייתי רגיל לשים לב רק לשפת המחשבות. הנחתי שמחשבות שולטות בהכל: גם ברגשות שלי וגם בהתנהגויות שלי. עכשיו אני יודע שזאת טעות. למעשה, אם בכלל, רגשות משפיעים על המחשבות שלנו הרבה יותר ממה שאנחנו יודעים.

למעשה, הגוף שלי מספר מה המצב הריגשי שלי ברגע שאני עוצר ומקשיב לו. בכל רגע נתון, התמקדות לתוך הגוף שלי אומרת לי אם אני רגוע, בטוח, בשליטה, מקבל את מה שאני רוצה, מרגיש תקוע, מרגיש טוב לגבי עצמי, עצוב, ועוד הרבה הרבה דברים. בכל רגע נתון, אני יכול להתעלם ממה שהגוף שלי אומר לי או לבחור להקשיב למוזיקה שלו וללמוד איך הסביבה שלי משפיעה עלי. עוד למדתי, שכל פעם שאני עושה את הבחירה להקשיב, אני מחזק הרגל לחזור לגוף ולנהל אחרת את הרגשות שלי.

יש עולם די מדהים שם מתחת לצוואר שלכם. הוא מנהל הרבה מהמחשבות, רגשות והתנהגויות שלכם. אפשר ללמוד להקשיב ולגלות את עצמכם בצורות שלא חשבתם שאפשריות בכלל.

קשיבות, שיום, תיאור

רוצים להתנסות בהקשבה לגוף? הנה תרגיל קטן שתוכלו להתנסות בו ממש עכשיו כשאתם קוראים.

אני משתמש בראשי התיבות קש״ת כדי לזכור את הההליך שבתוכו:

קשיבות – לשים לב לתחושות בגוף: מצאו לכם מקום נוח ושקט לשבת בו. שימו לב לתחושות בפנים, בראש, בחזה, בגב, בזרועות, באגן, ברגליים ובכפות הרגליים.

שיום – לתת שם לתחושות: חברו מילים לתחושות האלו, כשאתם מתמקדים בתיאור של התחושה. לדוגמא, ״יש לי תחושת חום וזרמים בחזה״, או ״הכתפיים שלי מכווצות פנימה״

תיאור – לתאר את התחושה כרגש: נסו לשחק עם החיבור של התחושות האלו לרגש. לדוגמא, ״תחושת החום והזרמים בחזה אומרת לי שאני כועס״, או ״הכיווץ בכתפיים שלי מראה לי שאני מפחד״.

הנה וידאו קצר שמדגים את התרגול:


במשחק עם הרעיונות האלו, צריך לזכור לא לשפוט את עצמכם אם אתם עושים את המשימה נכון או לא נכון. אם אתם צריכים מטרה, נסו שתהיה לעשות את התרגיל מבלי לשפוט את עצמכם.

בהצלחה - ותזכרו: מיומנות אדירה מתחילה מאימון ראשון.

מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page