top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

מקור הסבל: היאחזות ודחייה


התודעה שלנו, עם כמה שהיא הדבר הכי מדהים שיש (באמת. תחשבו על זה רגע. הכי מדהים), מייצרת כמה הרגלים מנטליים שיכולים להיות בעייתיים אם לא מתבוננים בהם לעומק.

בבודהיזם מזהים את ההרגלים המנטאליים האלו כמקור לכל הסבל האנושי.

בסרטון כאן אני מסביר בדיוק מהם שלושת ההרגלים המנטאליים האלו (על פי הבודהיזם), איך הם מייצרים לנו סבל, ומה אפשר לעשות איתם:

בגלל שהיאחזות ודחייה הן תופעות אוניברסליות וטבעיות, הן גם לא הולכות לשום מקום - זה חלק מהחוויה האנושית שלנו. זאת אומרת שאין באמת צורך לבזבז את הזמן ואת האנרגיה שלך על לבקר את עצמך בגלל דפוסי חשיבה נורמאליים שכאלו.

מה שכן, אפשר להפחית את ההפרעה שנגרמת בגלל ההיאחזויות והדחיות הבלתי פוסקות האלו: על ידי תרגול מדיטציית מיינדפולנס.

מדיטצייה מתרגלת שתי גישות חשובות שמאזנות את הסבל הבלתי נגמר של ההאחזויות והדחיה הקבועים שבתודעה שלנו: אי-היאחזות והוקרת תודה.

אי-היאחזות

המושג הנגדי להיאחזות, אי-היאחזות, משמעו: ״לעשות את כל מה שביכולתך על מנת לקבל כל רגע כמו שהוא, מבלי לנסות לשנות או לשפר אותו בשום צורה.״

ג׳ון קאבאט זין (2013) כותב שמדיטציה מלמדת אנשים להיות בני אדם. להפסיק לפעול כל הזמן, להתחיל להיות. באנגלית זה מסתדר מעולה: We are not human-doing, we are human-being.

המדיטציה, הוא מציין, היא פעולה של ״אי-פעולה״, ולכן היא מחזיקה בתוכה את עקרון האי-האחזות.

אם תרגלת כבר מדיטציה, בטח כבר גילית שאין צורך לתרגל הרבה זמן בשביל לבוא במגע עם הנטייה הטבעית שלך להיאחזות והשתוקקות - נגיד כשעלתה בך המחשבה שהיית רוצה שהמדיטציה שלך תהיה מרגיעה יותר (היאחזות) או פחות משעממת (דחייה)...


הרצון להרגיש שלווה ונינוחות או הרצון לא להרגיש חוסר מנוחה וחוסר ריכוז הם חלק מכמעט כל סשן של מדיטציה. התרגול הכל כך פשוט (ועדיין הכל כך מורכב!) של אי ההיאחזות הוא בעצם הפעולה של לשבת ולהתבונן בתחושות ובמחשבות האלו ולהמשיך פשוט לשבת; מבלי להגיב אליהן.

התודעה המתבוננת שלך צופה בהיאחזויות ובדחייה שעולות בתודעה מבלי להגיב אליהן, וכך הן לאט מופחתות; גם בזמן המדיטציה וגם בזמנים אחרים במהלך היום.


הוקרת תודה

לפתח בצורה מודעת הוקרת תודה לגבי הדברים הטובים שבחיים שלך, היא עוד דרך להתמודד בתבונה עם חוסר הסיפוק שנוצר בעקבות ההיאחזות.

מדיטציה מטפחת הוקרת תודה על ידי אימון תשומת הלב לדברים שיש בחיים במקום לדברים שאין.

הרבה מאיתנו, כולל אני, צריכים לתרגל את דרך החשיבה הזאת. אין מה לעשות, אנחנו צריכים לעבוד קשה בלהשאר ממוקדים על הדברים החיוביים בחיים שלנו.

דיברתי על זה במאמר אחר, על ההטייה השלילית והמתח שהיא מייצרת: הנטייה של התודעה שלנו לשים לב לדברים השליליים והמסוכנים שיש במציאות זה דבר שטבוע בנו. בגלל הנטייה הזאת, לא פשוט לשים לב לדברים החיוביים בחיים ולהנות מהם.

בנימה מדעית:

רוברט אמונס (2007), פסיכולוג חוקר, בילה את רוב הקריירה שלו במחקר על הכרת תודה. העבודה שלו הראתה שניהול יומן הוקרות תודה קבוע משנה דברים לטובה בצורה די מדהימה.

אפילו רק מספר שבועות של כתיבה באופן קבוע הופכת אותנו למאושרים יותר, בריאים יותר, בעלי יכולת ביטוי עצמי גבוהה יותר, יותר אופטימיים ופחות בודדים.

להוקרת תודה יש גם השפעה חזקה על מערכות היחסים שלנו. אמונס אומר ״אנשים שניהלו יומן הכרות תודה דיווחו על תחושת קירבה וחיבור לאנשים אחרים, היו יותר מוכנים לעזור לאנשים אחרים, והיו באמת יותר מועילים לאנשים אחרים בחיים שלהם״ (אמונס, 2007, עמ׳ 44)

לכן תרגול הוקרת תודה הוא תרגול פשוט אבל עוצמתי שקוטף פירות רציניים, ומוכח בצורה ממש מדעית.

כדאי להקדיש לו זמן.

איך עושים את זה? כל יום, כותבים שלושה דברים שאתם מוקירים להם תודה בחיים שלכם. כל יום. שלוש דקות. פשוט.

העניין הוא ההתמדה.

התמדה בתרגול שלכם

תרגול מדיטציה קבוע, מלמד לזהות את ההיאחזויות והדחיות הבלתי נגמרות שלנו, ומפתח מיומנות אבחנה לגבי הרצונות שכדאי לטפח ולהתמיד בהם והרצונות שכדאי פשוט להניח אותם בצד.

התרגול גם עוזר לחתור לקראת המטרות שהצבת לעצמך בצורה שתהיה מאוזנת ומלאת סיפוק, על ידי התמקדות ברגע הנוכחי בזמן הפסיעה לקראת אותן מטרות.

אלו נראות כמו סיבות מספיק טובות כדי להשקיע את הזמן ביעילות ולאמן את שריר המיינדפולנס שלכולנו יש. חשוב לזכור את זה, גם אם לא עשית מדיטציה בימים האחרונים, אפשר תמיד להתחיל שוב היום, ממש עכשיו. זה אף פעם לא מאוחר מידי לחזור לתרגול.

אם יש בך רצון להעמיק בתרגול הזה ולהפוך אותו חלק מהחיים שלך, בקורס לזוז פנימה אנחנו מתאספים יחד כדי ללמוד על עצמנו, דרך המדיטציה, הגוף והרגשות שלנו. זה תהליך קבוצתי שמאפשר לצמוח בתרגול שלכם בסביבה נכונה - עם למידה תיאורטית, עבודה חווייתית, עיבוד אישי וקבוצתי ותרגולי בית.


המחזור הבא נפתח בסטודיו שלי בתל אביב ומוגבל לעד 10 א-נשים. מוזמנת ומוזמן ללמוד עוד על הקורס פה >> https://bit.ly/3OsTqym

אשמח לשמוע ממך!

אהוד


מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page