top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

איך לקבל החלטה (ולממש אותה)?


בחיים הבוגרים שלנו, אנחנו עומדים מול הקושי (והזכות) העצומים של קבלת החלטות.

בצורה מסויימת, ההחלטות שאנחנו עושים הן אלו שיוצרות לנו את החיים שאנחנו חיים בהם: ההחלטה של איזה חוג ללמוד באוניברסיטה, תשנה בהכרח את איך שהחיים המקצועיים העתידיים יראו; ההחלטה עם איזה בן או בת זוג להכנס לתוך בנייה של בית ומערכת יחסים אינטימית, תשפיע בצורה די רצינית על הצורה שבה חיי הפנאי יהיו בעתיד.

יש עוד מלא החלטות: באיזה עיר או אפילו ארץ לגור, עם איזו קבוצת חברים לבלות ולהיות, איך וכמה מאמץ אנחנו משקיעים במערכת היחסים עם המשפחות שלנו.

כל ההחלטות שלנו, בסופו של דבר, סופר חשובות - פשוט כי הן מייצרות את העתיד שלנו.

אז איך בכלל ניגשים לפעולה המורכבת והמעודנת הזאת?

הו, טוב ששאלת ;)

במאמר הזה אני כותב על שלוש טעויות סופר נפוצות שקורות בתהליכי קבלת החלטה - וכמובן שלושת הדברים שכדאי לשים לב אליהם בשביל להמנע מהטעויות האלו -

(רגע, אחרי הגיף הדבילי)


טעות #1: לא שמים לב לרגש:

עם כל הכבוד לאינטלקט ולרציונל, לכל הבחירות שאנחנו עושים יש אלמנט ריגשי.

אפשר לשקול בעד ונגד, אפשר להתבונן על סיכויים של תוצאות עתידיות, אפשר לנתח דרכי פעולה של אחרים ולהבין מה מתאים ומה לא. אבל אם לא נתייחס למרכיב הריגשי שיש בהחלטה שלנו, פספסנו את הדבר שהכי הכי מניע את הבחירות שלנו.

מניעים רגשיים מורכבים מחוויות עבר שחווית, מערכות יחסים שהיו לך וצורות פעולה שלמדת לעשות בשלב מסויים בחיים שלך. לפעמים, כל הדברים שהאלו שקרו לך בעבר דווקא לימדו אותך שיעורים שיכול להיות שלא ממש עוזרים לך עכשיו בחיים.

יכול להיות שלמדת מתישהו, בגלל חוויות עבר - שהעולם זה מקום מסוכן.

או שאולי, בגלל איזה מורה אומללה - למדת שאין לך את המסוגלות לעשות דברים בצורה מוצלחת.

יכול להיות שלמדת, בגלל אמא או אבא - שאנשים שקרובים אליך לא יהיו שם בשבילך כשיהיה לך את הצורך.

יש כל מיני שיעורים כואבים.

פתרון -

כששמים לב לשיעורים האלו, וערים לאיך הם משפיעים על החיים שלך עכשיו, יש אפשרות לראות את המניעים להחלטה בצורה רחבה יותר, ואז לעשות בחירה שנוגעת להווה – ולאו דווקא לעבר שלך.


טעות #2: לא מסתכלים על התמונה הגדולה יותר:

כשנמצאים מול החלטה מאוד חשובה – כמו לימודים, קריירה, מערכת יחסים אינטימית או מקום מגורים – הרבה פעמים זה מרגיש כאילו זה הדבר הכי חשוב ביקום כולו, ואם לא תהיה תשובה עכשיו, העולם יקרוס לתוך עצמו וכל מי ומה שבאפשרות שלך להיות יעלמו כלא היו.

אז קודם כל, אפשר להרגע.

ההחלטה הזאת הספציפית (הגדולה והחשובה - אין ספק,) לא זאת שתחליט בשבילך מה יש בתוכך באמת.

כלומר, היא יכולה להיות כלי שבעזרתו תהיה לך את האפשרות לממש את מה שיש בך – אבל היא לא זאת שתחליט.

פתרון -

לפני שניגשים בכלל להחלטה הגדולה הזאת, כדאי לעצור שניה ולחשוב מה באמת חשוב לך: באיזו צורה יש לך את התשוקה והרצון להיות בעולם, מה בעצם הערכים שלך (לינק למאמר בנושא) – ואיך בעצם ההחלטה הספציפית הזאת יכולה להיות עוד חלק מהדרך שלך, שתכלס קורית כבר עכשיו.

אני קצת חושב על זה כמצפן – ברגע שיודעים שהולכים צפונה, אין בעיה בכלל לקבוע יעדים ומטרות בדרך (״אני רוצה להגיע לחיפה״ - לדוגמא); אבל אם לא יודעים לאן הולכים, איך אפשר לעשות החלטות שקשורות ליעדים האלו?...



טעות #3: לא בונים תוכנית פעולה:

אוקיי, אז אחרי שהבנת את המניעים הרגשיים שלך, ראית איך ההחלטה הספציפית הזאת היא חלק מדרך גדולה יותר שמייצגת אותך - הגעת כבר למסקנה ברורה ומדוייקת מה צריך לעשות.

איזה יופי. רגע של חגיגה.

אבל (איזו מבאסת המילה הזאת) - להחליט זה קל, לבצע את ההחלטה זה כבר משהו אחר לגמרי.

כמה פעמים כבר החלטת לעשות דיאטה? או להכנס למשטר אימונים? כמה פעמים החלטת לקפל כביסה ישר אחרי שהורדת אותה מהחבל (עכשיו מחכה לי ערימה על המיטה)? כמה פעמים החלטת להפסיק לעשן?

אז ככה זה גם עם החלטות גדולות.

לא יעזור כמה שתעלה בך ההחלטה לעשות דברים מסויימים, אם ההחלטה לא מגובה בתוכנית פעולה שלוקחת בחשבון את -

  1. כל הפעולות הקטנות שמרכיבות את ההחלטה הגדולה;

  2. הזמנים שבהם הפעולות האלו יעשו;

  3. הקשיים (גם האובייקטיביים וגם הריגשיים) שאולי יכולים להופיע במהלך הדרך;

  4. והמענה שלך אליהם -

יהיה לך קשה מאוד באמת ללכת עם ההחלטה הזאת, להתמיד בה ולהפוך אותה לחלק מהחיים שלך.

פתרון -

אחרי שעולה בך ההבנה לאן הרצון שלך מכוון אותך ואיך להגיע לשם, זה הזמן לשבת ולכתוב לעצמך תוכנית פעולה: קונקרטית, מפוקחת ושקרובה ללב שלך – ככה שבאמת דברים יוכלו להתממש.


***

זהו. בגדול.

כששמים לב לשלושת המרכיבים ההכרחיים האלו בקבלת החלטה: הריגשי, הערכי והביצועי – נוצר מרחב שבו החלטות, גדולות וקטנות, נעשות כלי לצמיחה והתפתחות אישיים.

זאת אומרת שבמקום להשאב לתוך מציאות שמחליטה בשבילך, יש לך אפשרות יצירתית ומרחיבה לפתח מודעות לרגשות ולמחשבות שלך, לנסח את הדברים שחשובים לך באמת ולתכנן לעומק איך לעשות את הדרך שלך.

החלטות, בצורה הזאת, הן הדרך שלך לממש את עצמך בעולם.


מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page