top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

לטפח אושר: לתרגל תשומת לב


אושר זה דבר שאפשר ללמוד איך לעשות. נשמע מופרך? וואלה, גם אני פעם חשבתי ככה.

במחקרים עדכניים (2006) בנושא אושר, מה המרכיבים שלו, ולמה בכלל הוא חשוב לחיים שלנו - מגלים לנו איך אנחנו יכולים לטפח את האושר שלנו בפעולות מאוד מוגדרות שאותן אפשר להכניס לחיים.

בסרטון הבא ובמאמר שאחריו נבין בדיוק מה זה אושר, מה הטעות העיקרית שאנשים עושים בדרך אליו, ואיך אפשר לטפח אותו לאורך זמן:


אושר מול עונג

אפשר להתבלבל בין אושר לעונג, על אף שהם שני דברים מאוד שונים.

עונג זה דבר חמקמק, ואושר הוא דבר יציב. עונג תלוי בנסיבות מחוץ לעצמנו, כשאושר תלוי במצב הפנימי שלנו, ובמיוחד במצב התודעתי שלנו. אתם יכולים להרגיש עונג על חשבון מישהו אחר, אבל אושר – חייב לבוא מתוככם.

חישבו על משהו שגורם לכם לתחושת עונג: מקלחת חמה, ארוחה טעימה, קנייה של נעליים הורסות, או אפילו סקס מעולה.

כל אלו נהדרים כשהם קורים באותו הרגע, אבל הם נגמרים, או שלפחות העונג שהם מביאים איתם נגמר. אם הם היו ממשיכים ללא הפסקה, הם כבר לא היו כאלו מענגים: גם בתוך המקלחת הכי מעולה וכיפית שיש, בסופו של דבר תרצו לצאת ממנה, לא?

אושר אמיתי הוא מצב מתמשך של סוג של שלוות נפש שאף פעם לא נמאס ממנה. את שלוות הנפש הזאת צריך לטפח באופן קבוע.

 

טיפוח אושר - לתרגל תשומת לב

לטפח אושר זה דבר שדורש מחשבה והשקעה, בדיוק כמו לטפח גינה יפה ומושקעת.

תרגול תשומת לב לא שיפוטית בחיים שלכם הוא הכרחי. הוא מכין ומזין את האדמה, ושומר עליה בריאה. בנוסף, תרגול תשומת הלב שלכם מציע תובנות לגבי הערכים והעמדות שאתם מחזיקים. התובנות האלו מכוונות את הבחירות שלכם בחיים, ואלו הזרעים שאותם אתם טומנים באדמה.

בדרך כלל זרעי האושר הם מצבים תודעתיים חיוביים, כמו הכרת תודה, נדיבות, טוב לב, ענווה, וחמלה.

אושר מייצר רשימה ארוכה של יתרונות ממשיים שכוללים סיכוי גבוה יותר במציאת בן או בת זוג לחיים, סיכויים נמוכים יותר לפרידות וגירושים, יותר חברים, תמיכה חברתית רחבה יותר, יצירתיות גדולה יותר, פרודוקטיביות גבוהה יותר, והכנסה כלכלית גבוהה יותר (ליוביומיסקי, שלדון ושקאדה, 2005).



 

שימו לב לעשבים השוטים

כדי שהגינה שלכם תפרח, אתם צריכים לשים לב לעשבים שיכולים להתפס שם על האדמה הפוריה.

העשבים הם מצבים מנטאליים שליליים, כמו תאוות בצע, קנאה, אי-סובלנות, ושנאה. כשתשומת הלב שלכם מתפתחת, אתם מתחילים לראות את ההשפעה של השיפוטיות או הביקורתיות שלכם על אנשים אחרים.

אתם לא תאהבו את איך שזה מרגיש, ולאט לאט אתם תתחילו לעשות מזה פחות. זאת הצורה שבה שמים לב לעשבים השוטים ומוציאים אותם, ועושים מקום לזרעים חיוביים שאתם זורעים כדי לגדול.


 

פעולות פשוטות לטיפוח אושר

1. הוקרת תודה - כל יום פיתחו את הבוקר בשלושה דברים שאתם מוקירים להם תודה. (הסבר רחב יותר ונתמך מדעית תוכלו לקרוא בפוסט פה)

2. מעשה של נדיבות אחד ביום - ממצא מובהק היה ההשפעה החיובית של מעשי נדיבות על רמות האושר. החליטו בכל יום לעשות מעשה נדיבות אחד, קטן, למישהו או מישהי בחיים שלכם, מבלי לצפות לשום תמורה מהם. שימו לב איך אתם מרגישים אחר כך.

אם זה מרגיש לכם טוב, וואלה, למה לא להמשיך?

לתרגל אושר: לתרגל מדיטציה

אז אם אושר הוא מיומנות, והמיומנות הזאת דורשת תשומת לב לא שיפוטית - אז איך מתרגלים אותה? ניחשתם נכון: מדיטצייה.

פיקו ייאר (בהרצאת טד מומלצת ביותר) אומר לגבי ממצאי מחקר בתחום המדיטציה ״החוקרים היו חייבים לקבוע שאלו שישבו בדממה במשך יותר מ10,000 שעות, הגיעו לרמה של אושר שהיתה, הלכה למעשה, מעבר לכל רישום אחר, דבר שלא נראה בשום סיפרות מדעית נוירולוגית אחרת״.

די מדהים, לא?

עשרת אלפים שעות זה הרבה מאוד מדיטציה, אז אם אתם רוצים אושר ש״מעבר לכל רישום אפשרי״, כדאי שתתחילו כבר עכשיו :)

למרבה המזל, רובנו יסתפקו באושר שכן נמצא בגבולות המוכרים, כזה שלא צריך כל כך הרבה שעות של תרגול כדי להשיג אותו. העניין הוא, שגם בהשקעה של 10 דקות ביום לאורך תקופה של לפחות 10 ימים רצופים, כבר מופיעים ניצנים ראשונים של שינוי.

זהו חברות וחברים,

מאחל לכם ימים של טיפוח אושר, הוקרת תודה ונדיבות.

שלכם,

אהוד


מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page