top of page
  • תמונת הסופר/תאהוד דרש

חוסן: לגלוש על הקשיים של החיים


מסתבר שכמות מסויימת של קושי זה דבר טוב בשבילנו, במיוחד אם אנחנו גדלים ולומדים מהאתגרים והקשיים שאנחנו עוברים.

אתגר וקושי באופן כללי הוא הסיבה העיקרית ללמוד דברים חדשים ולהתפתח ברמה האישית והחברתית. הצורה שבה אנו כבני אדם מתמודדים עם אתגר וקושי או תאפשר לנו לצמוח ממנו, או ליפול ממנו.

בסרטון פה אני מסביר למה המנעות מאתגר וקושי זה דבר נפוץ בחברה שלנו ומה המחירים שאנחנו משלמים על ההמנעויות האלו:


היכולת לחזור או להתאושש מחוויה קשה בצורה מהירה וטובה נקראית ״חוסן״.

בשנים האחרונות, יותר ויותר מחקרים בתחום הפסיכולוגיה והאקולוגיה מתעסקים בקשר בין חוסן לבין היכולת שלנו לשגשג כאנשים וכחברה.

חוסן זה לא תכונה שנולדים איתה, אלא משהו שאפשר לרכוש ולתרגל. בואו נראה מה זה בדיוק, ומה אפשר לעשות כדי שיהיה לנו יותר מזה:

מתח יכול לחזק אתכם

ג׳יל פרונסדל (2008) מציע מטאפורה יעילה בשביל לחשוב על היתרונות של התמודדות עם קושי. דמיינו שני חותרים שחוצים שניהם את אותו אגם, אבל בשתי דרכים שונות ובתנאים שונים לגמרי.

החותר הראשון חוצה את האגם ביום נעים ונוח. הוא שט בקלות ובמהירות. הוא נהנה מהזמן שלו, אבל לא מאותגר על ידי מאמץ כלשהו.

החותר השני חוצה את האגם ביום סוער במיוחד. הרוח נושבת בחוזקה מולו והגלים ענקיים. זה מאבק ארוך ומתיש, אבל בסופו של דבר הוא מצליח להגיע לצד השני של האגם.

החותר הראשון מרגיש מצוין לגבי היכולות שלו אבל אולי לא יהיה מוכן לימים סוערים יותר. החותר השני חווה חוויה שהיתה בשבילו קשה, אבל בסופה הוא למד שהוא מסוגל לחצות מים סוערים.


בכל פעם שאנחנו מתמודדים עם משהו קשה, אנחנו מרוויחים עוד קצת מיומנות ועוד קצת בטחון ביכולות שלנו לקחת עוד אתגרים על עצמנו.

אנחנו נעשים טובים יותר בלחזור חזרה מהגלים שהחיים מביאים עלינו, ולומדים לגלוש עליהם – בין אם הם אדוות קטנות ובין אם אלו גלים גדולים ומפחידים.

כוס קסמים

אפשר להתייחס למסוגלות שלנו להכיל חוסר נוחות ככוס קסמים שמחזיקה את הרגשות שלנו.

הכוס הזאת יכולה לגדול ולהתכווץ, תלוי במידת החוסן שלכם.

אם אתם לא מאומנים בהכלה של חוסר נוחות, כוס הקסמים שלכם תצטמצם לגודל של ספל: ציון אחד גרוע או ביקורת מהבוס שלכם, והרגשות שלכם מציפים אתכם; אתם נמצאים על הקצה של חוסר היכולת להתמודד עם המצב שלכם.


לעומת זאת, אם אתם מתרגלים להכיל חוסר נוחות – תחושות לא נעימות, מחשבות ורגשות –הכוס שלכם תתרחב בהדרגה ותגדל.

עם הזמן והתרגול, יהיה לכם ספל גדול ורחב, קערת מרק ממש, שיכולה להחזיק את מנעד העוצמות והמתחים הרגשיים שלכם מבלי שתהיו מוצפים. אתם יכולים לריב עם החבר שלכם, לפספס אוטובוס או רכבת, ולאחר לעבודה מבלי להרגיש מוצפים. זה חוסן משמעותי.

זה לגלוש על הקשיים של החיים במיומנות.

בנימה מדעית:

מארי סירי והקולגות שלה מצאו עדות לכך ש״במתינות, מה שלא הורג אותנו יכול בהחלט לחזק אותנו״ (סירי, הומן וסילבר, 2010).

הם חקרו מה ההשפעה של קושי על איכות החיים ועל סיפוק כללי מהחיים. הרבה אנשים חושבים שאלו עם הכי פחות מאבקים הכי נהנו, אבל זה לא נכון. על אף שרמות גבוהות של לחץ לא טובות לאף אחד, קושי מתון (6 עד 12 ארועי חיים שליליים כמו אובדן של אהוב, מחלה או חשיפה לאלימות) למעשה ייצר את התוצאות הטובות ביותר.

בהשוואה לאלו שלא חוו הרבה או כמעט בכלל קושי, אלו שחוו מתח מתון דיווחו על הכי פחות מתח וסיפוק גדול יותר בחיים שלהם. כמובן, רמות גבוהות של טראומה הן לא טובות לאף אחד, במיוחד אצל ילדים צעירים, אבל לשרוד רמות מתונות של קושי יכול להיות מועיל.

אז פעם הבאה שאתם מרגישים שהחיים קשים איתכם קצת יותר מידי, היו סבלניים עם עצמכם וזיכרו שהסיטואציה הזאת תחזק ותחסן אתכם לקראת העתיד.

מדיטצייה בונה חוסן

למזלנו, מדיטצייה מאתגרת בדיוק בדרכים הכי נכונות: היא לא ממוטטת אתכם אל מול קשיים בלתי נסבלים והיא ממש לא עושה לכם חיים קלים מידי. לכן היא כלי מצוין לבניית חוסן אישי.

היא מאתגרת בחלקה בגלל החמקמקות של תפיסת התודעה כשהיא בורחת לנדודים שלה מחוץ לרגע הנוכחי ואל תוך הזרם של נהר המחשבות. אתם בונים סבלנות, פוקוס, ואת היכולת להתמיד בכל פעם שהתודעה המתבוננת שלכם מחזירה אתכם אל גדת הנהר, מזכירה לכם להתבונן בחמלה מקבלת על המשחק של התודעה החושבת שלכם.

מדיטצייה היא דבר מאתגר גם כי כשאתם יושבים ומתבוננים בנהר המחשבות שלכם, הרבה פעמים אתם מגלים דברים לא כל כך נעימים שצפים בו. זה קשה לשבת עם הרגשות והתחושות הבלתי נמנעות והלא נעימות בעליל כמו שעמום, כעס, עצבות, או חרדה. הקושי הזה הופך לקרקע של תרגול רגשי ומנטאלי, שמלמד אתכם לחוות באופן מלא רגשות מבלי להגיב אליהם.

אתם מתחילים לראות מחשבות ורגשות מגיעים, אבל אתם גם רואים אותם הולכים. הם לא חייבים להגדיר אתכם או לשלוט בכם.

אתם רואים שדאגות או מחשבות ורגשות כואבים הם לא הדבר היחיד שיש בנהר שלכם. אתם מזהים שיש גם רגשות נעימים כמו הומור ומחשבות יומיומיות. ההתבוננות המלאה ברגע הנוכחי, זאת שמחזיקה בתוכה את כל מה שקיים – טוב, רע ונייטראלי - היא זווית ראייה רחבה ומאוזנת. היא נותנת לכם כלים להשאר בציפה כשהגלים של החיים נעשים חזקים; ובצורה הזאת, היא מחזקת את החוסן שלכם.

לסיכום

לא משנה מה החיים מביאים בפניכם, יש לכם את אפשרות הבחירה איך להיענות להם. בניית חוסן על ידי תרגול מדיטצייה, למידת נכונות וקבלה, ופיתוח שלוות נפש הם אפשריים לכולנו.

המשיכו במה שאתם עושים והתמידו בתרגול שלכם בחיים: 10 דקות נוספות היום יכינו אתכם לגלישות הרציניות יותר על הגלים הגדולים יותר שהחיים הולכים לספק לכם בהמשך הדרך.

אם עוד לא נרשמתם לקורס תרגול עצמ(א)י: מדיטציה ב10 ימים - זאת דרך מצויינת להתניע תרגול מדהים שמכיל בתוכו את כל הנושאים האלו. מוזמנים!

יאללה חברות וחברים,

מאחל ימים של נחישות, אהבה וחוסן.

שלכם,

אהוד

מדריך חינמי

להתיר בושה ולחיות בצורה מלאה

סדרת מיילים שמציעה כלים יישומיים, מקצועיים ואפקטיביים לעבודה עם דימוי עצמי ובושה. היא מורכבת מהסברים תיאורטיים והצעות לתרגול והרהור אישי ומגיעה בארבעה חלקים בהפרשים של כמה ימים אחד מהשני.

כאן אפשר להכניס את כתובת המייל ולקבל ישירות לאינבוקס שלך את הסדרה.

הפרטיות והזמן שלך יקרים. כתובת המייל שלך שמורה אצלי ומטרת התכנים שאני שולח היא תמיד להועיל. 

bottom of page