מה התנאים שצריך בשביל ליצור משהו חדש בעולם, באמת חדש?

 

בתוכנית retre-art אנחנו מציעים מרחב של חשיבה, תרגול ופעולה, שנותן ליוצרות וליוצרים לגעת וליישם שאלות בסיס שקשורות לעצמם, לדברים שהם שמים בעולם ולדרך שבה הם מציגים את הדברים האלו. 

תוכנית של 4 חודשים לאמנים ואמניות מתחומי הפרפורמנס, המוזיקה, המחול והאמנות הפלסטית - בכל שלב בדרכם המקצועית.

Retre-art מורכבת מ - 16 מפגשים שבועיים של למידה וחקירה משותפת. ובנוסף, זמן סטודיו לעבודה אישית ויצירה במהלך השבוע. 

התוכנית מייצרת מרחב תהליכי לחשוב מחדש על השאלה ״למה אני עושה אומנות?״ ונותנת כלים נון-קונפורמיסטיים ליישם את התשובה האישית שנובעת מתוך שאלה הזאת.

retre - art

דברים שא~נשים כתבו

אני חושבת שהפעם הראשונה שקראתי לעצמי אמנית ולא הרגשתי אי-נוחות הייתה בריטרי-ארט אצל אהוד ולילך. איכשהו בעדינות קסומה ורדיקליות מטריפה נוצר מרחב מאפשר ובועט בכל מוסכמה שהושרשה לנו כאמנים אמניות אנשים ואנשות. פתאום הבנתי כמה צרכים וצרחות יש בי שלא מקבלים מענה בעולם האמנות והיצירה ובעצם בעולם כולו. מיותר לציין שאני ממליצה בחום וגם מתרגשת

- עדי זקס

התוכנית מורכבת מ-16 מפגשים קבוצתיים, זמן סטודיו עצמאי במהלך השבוע ומפגשי הדרכה אישיים כדי לאפשר למשתתפים:

לחקור, לפרק ולנסח מחדש את הקשר עם האמנות, עם הגוף ועם העצמי.

להתבונן מזוויות שונות ורחבות על העשייה האישית, כדי למצוא קול עצמאי בתוך שדה שהרבה פעמים לא מאפשר את זה. 

לשהות במרחב מחקר שמאפשר לצאת מהתהליכים האמנותיים האישיים ולשאול עליהם שאלות.

להיות חלק מקבוצה שתומכת בתהליך האישי והמאתגר של שבירת מבנים חברתיים, מערכתיים ופסיכולוגיים קיימים.

או בפשטות: לעשות אמנות טובה יותר.

מה עושים בתכנית?

כל מפגש קבוצתי יהיה מחולק לשניים.

 

החלק הראשון שלילך מעבירה מבוסס על פרקטיקה שמפרקת וחוקרת מחדש את היחסים בין הגוף שלנו, למבט שלנו עליו, לתנועה שמתקיימת בתוכנו, למבט שלנו על האחר, לדימוי שלנו, לדימויים שסביבנו, לתנועה שמתרחשת ביננו ולדימויים שאנחנו מייצרים באמנות שלנו. בנוסף למחקר הגופני-תודעתי ניחשף לתנועות וזרמים רדיקליים מההיסטוריה של האמנות, המחול והפרפומרנס, נתבונן במבט ביקורתי על מה שקורה בהווה, נדמיין את צורות הפעולה התואמות למחקר של כל אחד ואחת מאיתנו ונתנסה בלממש אותן בתהליך התבוננות בעל אותו אופי.

החלק השני שאהוד מעביר, יהיה מוקדש לחקירה עצמית עם כלים פסיכולוגיים שמגיעים מעולם המחקר והטיפול. זה יהיה תהליך לינארי של פירוק, מיפוי, הבנה ותרגול של הקשיים והכוחות האישיים של כל משתתף ומשתתפת, ואיך אפשר להתנהל איתם בעשייה האמנותית. הגישות שאיתן נעבוד מגיעות מהפסיכולוגיה הבודהיסטית, בשילוב זרמים מחקריים עדכניים מעולם הטיפול מבוסס מיינדפולנס וחוויה.

הקורס בשלמותו בונה תהליך: מהפנים לחוץ. בשילוב שני החלקים, נעבוד את הצורה שבה המשתתפים והמשתתפות רואים את עצמם ואת העשייה האומנותית שלהם; נבחן את הכוחות החברתיים והפסיכולוגיים שבהם העשייה האומנותית שלהם קורית; ונייצר מרחב של בחירות מודעות, חדשות ועצמאיות, שמגיעות מתוך מה שחשוב להם באמת כאמן או אמנית.

בסוף התוכנית תהיה אפשרות להיות חלק מארוע שמציג את העבודות שנוצרו במהלך התוכנית, תוך כדי שאלה על דרך ההצגה, מציאת הפורמט המתאים לכל הצעה ודגש על מימוש הערכים האישיים האומנותיים בתוך הצגת העבודה. המטרה היא לצאת מארבעת חודשי התוכנית עם נקודת מבט והתנסות רחבות וחדשות לגבי הקשר בין החוויה האישית שלך כאדם לבין מה שחשוב לך לשים בעולם דרך האומנות שלך. 

מתי איפה וכמה?

מתי?

ימי שלישי, 15:00 - 10:00

מתחילים ב - 26 בנובמבר (בנוסף זמני סטודיו עצמאיים בתיאום אישי במהלך השבוע)

המפגשים הקבוצתיים וזמן הסטודיו יהיו במרכז גר״א - רחוב גר״א 28, נווה שאנן בתל אביב

איפה?

העלות היא 3300 שקל לכל התוכנית.

אפשר לחלק ל-4 תשלומים דרך כרטיס אשראי או בצ׳ק.

כמה?

איך נרשמים?

פשוט להשאיר את הפרטים פה ואנחנו נחזור אליך לשיחת היכרות. נשמח מאוד לשמוע ממך!

מי אנחנו?

אני לילך ליבנה, אמנית העוסקת בכוריאוגרפיה, מחול ופילוסופיה והקשר ביניהם. משנת 2012 מפתחת מחקר-מופע החוקר את ה"א-דימויי" (Non-Image). מציגה את עבודותי במרכזי אמנות, פסטיבלי מחול וכנסי פילוסופיה (ביאנלה לאמנות בסידני, פסטיבל
Impulstanz בוינה, אוניברסיטת Coventry ועוד) ומלמדת במסגרות שונות בארץ ובעולם. בשנתיים האחרונות אני פועלת על מנת להביא את הפרקטיקה האמנותית שלי למרחבים ומסגרות מחוץ לאמנות, ביניהם בתים חמים לנערות בסיכון.

אני אהוד דרש, פסיכותרפיסט ומנחה סדנאות. בעל תואר ראשון בכוראוגרפיה, מחול עכשווי וקונטקסט מהאוניברסיטה לאומנויות של ברלין (HZT), ותואר שני בטיפול בתנועה. יש לי קליניקה בתל אביב ואני עוזר לא~נשים שנמצאים בתקופות של איבוד כיוון או שמתמודדים עם תופעות של חרדה ודכאון, ליצור לעצמם כיוון ומשמעות אישית. אני מעביר את הסדנא ״מצפן״ לגיבוש הדרך האישית והמקצועית, ובנוסף, עובד כמטפל במשרד החינוך כמדריך וכמנחה ריגשי לצוות ההוראה.