• אהוד דרש

מקור הסבל: היאחזות ודחייה


התודעה שלנו, עם כמה שהיא הדבר הכי מדהים שיש (באמת. תחשבו על זה רגע. הכי מדהים), מייצרת כמה הרגלים מנטליים שיכולים להיות בעייתיים אם לא מתבוננים בהם לעומק.

בבודהיזם מזהים את ההרגלים המנטאליים האלו כמקור לכל הסבל האנושי.

בסרטון כאן אני מסביר בדיוק מהם שלושת ההרגלים המנטאליים האלו (על פי הבודהיזם), איך הם מייצרים לנו סבל, ומה אפשר לעשות איתם:


בגלל שהיאחזות ודחייה הם אוניברסליים וטיבעיים, אתם לא הולכים להכחיד אותם.

אתם גם לא צריכים לבזבז את הזמן ואת האנרגיה שלכם על ביקורת עצמית (מאמר בנושא ביקורת עצמית) בגלל דפוסי חשיבה נורמאליים שכאלו.

מה שכן, אתם יכולים להפחית את ההפרעה שנגרמת בגלל ההיאחזויות והדחיות הבלתי פוסקות על ידי תרגול מדיטציית מיינדפולנס.

מדיטצייה מתרגלת שתי גישות חשובות שמאזנות את ההשתוקקות הקבועה שלכם: אי-היאחזות והוקרת תודה.

אי-היאחזות

המושג הנגדי להיאחזות, אי-היאחזות, אומר לעשות את כל מה שביכולתכם על מנת לקבל כל רגע כמו שהוא, מבלי לנסות לשנות או לשפר אותו בשום צורה.

ג׳ון קאבאט זין (2013) כותב שמדיטציה מלמדת אנשים להיות בני אדם, מלשון הוויה, במקום פעולה. באנגלית זה יוצא יותר טוב : We are not human-doing, we are human-being.

המדיטציה, הוא מציין, היא פעולה של ״אי-פעולה״, ולכן היא מחזיקה בתוכה את עקרון האי-האחזות.

אתם לא חייבים לתרגל הרבה זמן מדיטצייה בשביל להתחיל לבוא במגע עם הנטייה הטבעית שלכם להיאחזות והשתוקקות.

אתם תבחינו בהרגל הזה ברגע שתעלה בכם המחשבה שהייתם רוצים שהמדיטציה שלכם תהיה יותר מרגיעה או פחות משעממת או שפשוט תסתיים כבר.

לרצות להרגיש שלווים ונינוחים (היאחזות) או לא לרצות להרגיש חסרי מנוחה ולא מרוכזים (דחייה) הם חלק מכמעט כל סשן של מדיטציה. אתם מתרגלים אי-היאחזות בכך שאתם מתבוננים במחשבות ובתחושות האלו מבלי להגיב אליהן.

התודעה המתבוננת שלכם צופה בהיאחזויות ובדחיות שעולות בתודעה מבלי להגיב אליהן, וכך הן לאט מופחתות; גם בזמן המדיטציה וגם בזמנים אחרים במהלך היום.


הוקרת תודה

לפתח בצורה מודעת הוקרת תודה לגבי הדברים הטובים שבחיים שלכם, היא עוד דרך להתמודד בתבונה עם חוסר הסיפוק שנוצר בעקבות ההיאחזות.

מדיטציה מטפחת הוקרת תודה על ידי אימון תשומת הלב לדברים שיש לכם בחיים במקום לדברים שאין.

הרבה מאיתנו, כולל אני, צריכים לתרגל את דרך החשיבה הזאת. אין מה לעשות, אנחנו צריכים לעבוד קשה בלהשאר ממוקדים על הדברים החיוביים בחיים שלנו.

דיברתי על זה במאמר הקודם, על ההטייה השלילית והמתח שהיא מייצרת: הנטייה של התודעה שלנו לשים לב לדברים השליליים והמסוכנים שיש במציאות זה דבר שטבוע בנו. בגלל הנטייה הזאת, לא פשוט לשים לב לדברים החיוביים בחיים ולהנות מהם.

בנימה מדעית:

רוברט אמונס (2007), פסיכולוג חוקר, בילה את רוב הקריירה שלו במחקר על הכרת תודה. העבודה שלו הראתה שניהול יומן הוקרות תודה קבוע משנה דברים לטובה בצורה די מדהימה.

אפילו רק מספר שבועות של כתיבה באופן קבוע הופכת אתכם למאושרים יותר, בריאים יותר, בעלי יכולת ביטוי עצמי גבוהה יותר, יותר אופטימיים ופחות בודדים.

להוקרת תודה יש גם השפעה חזקה על מערכות היחסים שלנו. אמונס אומר ״אנשים שניהלו יומן הכרות תודה דיווחו על תחושת קירבה וחיבור לאנשים אחרים, היו יותר מוכנים לעזור לאנשים אחרים, והיו באמת יותר מועילים לאנשים אחרים בחיים שלהם״ (אמונס, 2007, עמ׳ 44)

לכן תרגול הוקרת תודה הוא תרגול פשוט אבל עוצמתי שקוטף פירות רציניים, ומוכח בצורה ממש מדעית.

כדאי להקדיש לו זמן.

איך עושים את זה? כל יום, אתם כותבים שלושה דברים שאתם מוקירים להם תודה בחיים שלכם. כל יום. שלוש דקות. פשוט.

העניין הוא ההתמדה.

התמדה בתרגול שלכם

תרגול מדיטציה קבוע, מלמד אתכם לזהות את ההיאחזויות והדחיות הבלתי נגמרות שלכם, ומפתח מיומנות אבחנה לגבי הרצונות שכדאי לטפח ולהתמיד בהם והרצונות שכדאי פשוט להניח אותם בצד.

התרגול גם עוזר לכם לחתור לקראת המטרות שלכם בצורה שתהיה מאוזנת ומלאת סיפוק, על ידי התמקדות ברגע הנוכחי בזמן הפעולות שאתם עושים לקראת המטרות שלכם.

אלו נראות כמו סיבות מספיק טובות כדי להשקיע את הזמן שלכם ביעילות ולאמן את שריר המיינדפולנס שלכם. זיכרו, אם לא עשיתם מדיטציה בימים האחרונים, אתם יכולים להתחיל שוב היום, ממש עכשיו. זה אף פעם לא מאוחר מידי לחזור לתרגול.

אם אתם צריכים פוש נוסף לתרגול שלכם, או אם עוד לא התנסתם בצורה משמעותית במדיטציה, כנסו לקורס - תרגול עצמ(א)י: מדיטציה ב10 ימים.

התוכנית האינטרנטית הזאת מלמדת אתכם מה זה מדיטציית מיינדפולנס ומלווה אתכם, יום אחרי יום, בצעדים הראשונים שלכם בתוכה.

זהו להיום חברות וחברים,

מאחל לכם ימים של אי-האחזויות, הוקרות של תודה וחופש מסבל חיצוני ופנימי.

שלכם,

אהוד


מדריך חינמי

ארבעה שיעורים לקבלה ומימוש החלטות

כלים רגשיים ופרקטיים ליצירת הצעד הבא שלך

מאמרים אחרונים

facebook icon.png
facebook group icon.png
youtube icon.png

שמעון התרסי 12, תל אביב | טלפון: 0522518560 | מייל: ehudarash@gmail.com