• אהוד דרש

מה זה דיכאון ואיך מטפלים בו?


נכון שמצאתם את עצמכם אומרים מתישהו: "שיואו... אני מה זה בדכאון!!״? הרבה פעמים אנחנו משתמשים במילה הזאת - דכאון - בלי לדעת עד הסוף מה היא באמת אומרת.

אנשים צעירים, שנמצאים בתקופת מעבר משמעותית (מאמר בלינק): יציאה מהבית של ההורים, התחלת לימודים, בניית מעגל חברתי חדש וצעדים ראשונים בקריירה; הרבה פעמים נתקפים בתחושות קשות של איבוד אנרגיה, ספק עצמי ומחשבות ביקורתיות.

הרבה פעמים, הם לא יודעים שהם מתמודדים עם דכאון.

מה זה דכאון? האם אנשים שיקרים לי מבטאים תסמינים של דכאון? איך דכאון סמוי נראה? מה הטיפול שמתאים למצבים השונים של דכאון?....

מאמר שעושה סדר בקושי הריגשי השכיח ביותר בעולם המערבי:


אז ככה, דכאון הוא מצב נפוץ ונמצא במגמת עלייה בעולם. הרבה פעמים מתייחסים אליו כ״הצטננות״ של ההפרעות הפסיכולוגיות. כלומר הוא שכיח. מאוד.

נשים יהיו רגישות יותר מאשר גברים לדכאון, כמעט פי 2. אבל זה לא אומר שאין גברים שנמצאים בדכאון. לפעמים הוא פשוט נראה אחרת אצלם (הסבר בהמשך).

בנוסף למגמת העלייה בשכיחות הדכאון, ככה גם הגיל שבו מופיעים סימפטומים של דכאון יורד: שנות עשרה המאוחרות.

המאפיינים הבולטים של דיכאון הם:

- ירידה במצב הרוח;

- שקיעה בעצב ובייאוש;

- מחשבות חזרתיות (״רעש בראש״);

- איבוד תחושת משמעות, עניין והנאה;

- קושי להתרכז;

- קושי בקבלת החלטות;

כמעט כולם טועים לחשוב שמשהו לא בסדר בהם, ומאשימים את עצמם במצב שבו הם נמצאים. הרבה פעמים, חלק מאוד חשוב מתהליך ההחלמה, הוא להבין שהמחשבות האלו שייכות לתסמינים של דכאון.

המחשבות הביקורתיות, המאשימות והחזרתיות הן חלק מהמכלול שנקרא דכאון. העניין הוא, שאם לא עושים עם זה משהו, קשה מאוד להתקדם בתחומים אחרים.

הדכאון הסמוי

הרבה פעמים חושבים שדכאון זה משהו שקורה רק לאנשים שנמצאים במיטה ולא יוצאים ממנה.

העניין הוא שמחשבות דיכאוניות, איבוד משמעות ותחושת זרות יכולים לקרות גם אצל אנשים שעדיין מתפקדים בעבודה, עדיין נמצאים במערכות יחסים ועדיין נראים ״בסדר״.

הרבה פעמים, ככה דכאון נראה אצל גברים.

במצבים האלו, בגלל שיש ניסיון להראות ״שהכל בסדר״, הדכאון הסמוי מייצר המון מתח. המתח הזה יכול להתבטא ב:

- התפרצויות זעם;

- ביקורתיות גדולה על עצמכם ועל אחרים;

- לפעמים שימוש בסמים או באלכוהול על מנת להרגיש פחות.

אז אין דרך אחת שדכאון נראה בה.

מה שכן, התחושה הפנימית הרבה פעמים דומה (ייאוש, איבוד תחושת משמעות), והצורה שבה המחשבות עובדות גם היא דומה (מחשבות חזרתיות, קושי להתרכז, קושי בקבלת החלטות).

לסיכום

אם אתם או היקרים לכם קוראים את המילים האלו ומזדהים עם מה שמתואר, אז אחלה. כי אתם כבר נמצאים במקום הרבה יותר טוב מאנשים שסובלים ולא יודעים מה קורה איתם.

כי מכל הדכאון הזה, דבר חשוב לדעת הוא שדכאון הוא אחד מהמצבים הפסיכולוגיים שהכי מגיבים לטיפול.

הדבר הקשה ביותר בתהליכי החלמה הוא השלב של הכרה בבעיה. ברגע שעוברים אותו, הדרך כבר פחות או יותר סלולה לחיים בעלי משמעות, מערכות יחסים יציבות ומרחב פעולה גדול יותר.

כל מה שנשאר לעשות הוא לעשות את הצעד הראשון.

בהמון אהבה,

אהוד


מדריך חינמי

ארבעה שיעורים לקבלה ומימוש החלטות

כלים רגשיים ופרקטיים ליצירת הצעד הבא שלך

מאמרים אחרונים

facebook icon.png
facebook group icon.png
youtube icon.png

שמעון התרסי 12, תל אביב | טלפון: 0522518560 | מייל: ehudarash@gmail.com